Oljebyte i växellådan på Vespa
Verktyg som behövs är: 11mm nyckel En modifierad batterisyraprovare.Börja med att varmköra motorn. Ställ vespan någorlunda plant. Skruva av ifyllningsbulten, sedan avtappningsbulten som sitter under motorn. Låt gamla oljan rinna ut i ett oljetråg.
Jag använder en batterisyraprovare för att enkelt trycka i den nya oljan. Kostar 25 spänn på biltema. Bara att plocka ur att krafs som är i den och du är ready to go.
Det ska vara SAE 30 olja, en sådan olja är den vanliga gräsklipparoljan, men kolla för säkerhets skull att det är just SAE 30 innan du plockar den från hyllan. Glöm inte att dra tillbaks avtappningsbulten innan du fyller på men ny härlig olja. Med några stadiga pump har man fyllt i de ca. 2,5-3 dl (eller tills det rinner ut ur ifyllningshålet) som behövs.
Vet du ej när oljan är bytt senast kan det vara på sin plats att göra det lite extra overkill genom att tappa ur den gamla, fyll på med ny. Kör motorn varm och sedan tappa ur oljan igen och fyll på med ny. Med denna procedur så har man förhoppningsvis fått ut så mycket slagg som möjligt.
Bra idé med syraprovare som oljespruta. Känd Mek från sveriges framsida rekommenderar även lavemangsspruta från apoteket.
Mot Biltema inför oljebytet!