Var och en kickade igång sin nyservade maskin hemmavid för att tillsammans kl.17 kicka in 2009 års scooter säsong på vårt nya hangout, längst upp vid Engelbrekt-statyn mitt emot Nikolaikyrkan på Stortorget i Örebro.
Prydligt uppradade parkerades vrålåken och det konstaterades att det var spridda modeller med övertag Vespa som samlats, endast en dublett, 2 st Vespa PX200.
Det togs igen en hel del snack för det har ju hänt en del i mekgrottorna runt om kring under det svenska vinterhalvåret.
Mannen bakom dagens aktiviteter var Capt’n Morgan som samlade ihop skocken och föste oss i rätt rikting teoretiskt. Spontant bestämdes det att vi skulle bege oss till Engelbrekt skolan för en omgång slowrace.
Det blev en något primitiv form av slowrace med luddiga icke-internationella regler och allmänna missförstånd. Äldst är först ut. Bilden till vänster illustrerar Micke(ej äldst) som ger sig på ett försök. De flesta hade endast ett försök med undantaget Silver, som hade fyra. Jag skonar honom och går ej in på några detaljer. Den längsta tiden lyckade Morgan vingla in men eftersom Morgan höll i aktiviteterna så ogiltigförklarades vinsten som gick över till…
…mannen, myten, Klingen med den nästlängsta tiden på 18-nåting sekunder. Jag tror tamejtusan att jag kom tvåa då med 16-nånting sekunder. Utan att skaffa sig allt för många fiender kan jag nog avslöja att oförskämt många diskvalificerade sig själva, så hem och smygträna inför nästa race. Etapp 1 var då avklarad. Vinnaren här går in med ett extra ess i skjortärmen till frågesporten, den sista och avgörande tävlingen.
Morgan hade utformat frågorna väl med scooter-, ÖSK- och Örebro stad-relaterade frågor. Det gällde att ha huvudet på skaft helt enkelt. Förstapriset, ett snajdigt Lambretta armbandsur gick till Klingen som lyckades kamma hem båda tävlingarna! Tvåan blev undertecknad som fick en Lambretta nyckelring. What a shame, jag som inte kör nån lammy. Får väl helt enkelt jaga rätt på en då..
Stay sharp!
Jag protesterar å det grövsta! Det var INTE två PX200. Det var en PX200 och en P200. Min -83:a har visserligen sidokåpsemblem ”PX200E”, men det är en P200E. Konstigt nog har -83:an begåvats med fel emblem, och ingen jävel kan väl egentligen förklara varför… Nu tycker väl de flesta att det kan väl gå på ett ut, alla P-modeller är väl samma skit. Jag förstår er! Men de startar bra…
kul att det var hyfsat många 11 scootrar och lite nya ansikten som kom, fina bilder Mike.
Ja, tråkigt att man missade det. Å andra sidan var det ganska skönt att vara hemma i värmen istället för att frysa ömtåliga delar under 16 mil (tur och retur) på scooter…;-)
Grattis till klockan, Klingen!
Claes, sorry att ditt inlägg inte kom upp förrens nu, det låg väntande för granskning och jag hade missat att godkänna det.
- Äre automatcencur på Claes? När jag skriver publiceras det pronto.
Det är lite mer pulver i P200 än i PX200, så klart att det är viktigt med rätt modell. Föresten tror jag att den röda är en PX125?
En variant av censur. Det har med behörighet att göra, alla nya medlemmars första kommentar måste godkännas av editor innan publicering, måste ändra det för det är ju helt meningslöst här där alla medlemmar är betrodda.