2020.11.12
Howdy all…
Tänkte att man kunde skapa sig en post där vad som händer under ”högsäsongen” dokumenteras
Ok, så här såg 59an ut 2020.10.21
Det som hänt sedan bilden är:
Skivbromsen bak har tagits bort
Stoppat i en Scooter&Service Cosa kopplingskorg tillsammans med kullagrad plunger
HP4 1005g svänghjul
Svänghjulskåpa Touring replika
Tät snabbkoppling på bensinslangen, no more bensinspill
Filat upp kolven
Fått den andra sadeln uppsydd
Videosnutt från 2020.11.09
Har man en lite vassare motor kan man få ytterligare lite pulver om man hänger på ett lättare svänghjul. Det blir helt enkelt inte lika mycket massa att veva runt på med fördelar som snabbare respons på gasen och högre toppvarv.
En PX200s svänghjul väger runt 3kg, ett anpassat PK/XL till PX väger ca 1,8kg och ett anpassat HP4 väger in på ca 1kg.
Men allt har sitt pris, den största nackdelen är att kopplingen tar en hel del stryk istället, man får kompensera med högre tomgång då rörelseenergin blir lägre. Har man ett extremt lätt svänghjul som HP4an är så uppstår vibrationer som sliter på vevlager m.m då svänghjulet t.o.m är lättare än kopplingen.
Viktskillnad på Cosa och S&S kopplingarna
Som synes väger S&S kopplingen nästa 1,5kg och jag blev förvånad när jag vägde PK/XL svänghjulet som endast vägde 1,5kg så det åker nog tillbaks på konan
Planen i vinter är att gå fullhydrauliskt med skivbroms fram och bak samt även en variant av semihydrauliskt på kopplingen. Ett tag va jag inne på att skaffa en sån där toolbox innanför benskölden och gömma all hydraulik i den samt motera EGT mätare och soppamätare, men det är ju bra mycket hårdare(och användbart) med reservhjulet där. Så jag skippar soppamätarn, jag har ju reserven, och monterar EGT mätarn på nåt annat sätt. Ett montage på hur det ungefär kommer se ut Icke picke
Säga vad man vill om skiva bak, det är ju fram som den verkligen behövs men det är mer en utmaning än någonting annat. Det kan även tänkas överflödigt med hydraulik på kopplingen, men det är mest av estetiska skäl och det bör även mjuka upp kopplingen något. Det blir det inge av
Eftersom skivbromsen bak är ”inboard” varianten så måste man även byta kopplingslocket så inte skivan tar emot. Vad gäller hydrauliken finns lite alternativ till system som de tyska firmorna hittat på.
Men jag har skaffat en sån här liten manick, se inringad pryl. En bromscylinder med tryckpinne med inbyggd behållare som jag tänker montera på originalfotpedalen så man slipper extern oljebehållare där
More to cum..
2020.11.25
Har bedrivit lite slangdragning . Nedan lite torrmontering för att se så allt lirar som det ska Detta är det enda som kommer synas vid pedalen då cylindern har behållare i sig lagom skymt bakom reservhjulet. Det fina är att jag kan behålla kontakten till bromslyset. Banjoanslutningen är 1cm från tunneln så man ser inte slangen överhuvudtaget. Resultatet blev bra, men får se sen vid skarp montering om det behöver justeras. Det blir även omlackering av rubbet. Signalsvart med 60 glans, lagom brutalt. Jag har även lagt ner hydraulkopplingen så det blir bara 1 cylinder på styret, med svarta PM-tunings ställbara kopplings och bromshandtag
2020.12.07
Lite bilder efter ett par dar i verkstan, så gott som klar, dekaltrimning och hastighetsmätare återstår. Sedan i vår när väglaget tillåter så ska det shimsas cylinder samt variabel tändnings á la AddOnV ska installeras.
Bromscylindern som var tänkt att använda va för klen så jag fick modifiera en cylinder för semihydrauliska system
När är premiären??
Bilder på skivan bak
- Du har ju deklatrimm också!
- Fan det är gott att följa din renovering. Lite avis på dina arbetstider Tropic.
Funkare bra med sidkåporna, ser att dom nya sitter på, finnemang!
Är dom breddade?
När man breddar kåper så måste väl det klassas som anti-cutdown, man
går åt det andra hållet liksom.
Framstänkan satt väl på när du köpte den? Vad är det för modell?
Lite svårt att se på bilderna men har du saftat på det andra skivbroms-
kittet bak, högersida?
Yoyo, kåporna är originale, ej omsvetsade. Jag misshandlade dom lite innan spackling. Framskärmen är ju omsvetsad touring skärm. Skivan sitter på bak, missa att fota den bara
Haru lackat själv? man är ju lite sugen på att testa själv……
Ja lackade själv, men i runt 10C, vilket inte är det lättaste så några rinningar blev det, annars helt ok resultat
Du får köra fort, så ser man inte rinningarna! Lite Ghost rider stuk med den svarta färgen.
- Haru grodyngel att sätta på kåporna? Jag vet om att det inte var några
förborrade hål i kåporna men några yngel skulle nog ge lite extra
performance, hehe. Själv tycker jag de lyfter varenda touring.
Jag har ett par ligger, men dom får ligga ett tag till
nu finns bilder på skivan bak
Tjusigt! Störtkruka på, du lär väl flyga 125 meter framåt eller nåt om du nitar med vespan?
Tur att dom är lätta, men den är mjukt justerad så man behöver inte vara så lätt på foten. Är nåt mekdatum bestämt?