- Behöver du specialverktyg till din Vespa så finns det att låna inom klubben.
T ex kronmutterdragare, koppling och svänghjulshållare samt verktyg för att byta soppakranen.
Hör med dina vänner i Mondo.
- Kör du en vespa 50 och tycker att kicken känns svampig. Byt upp dig till en 4-skivig koppling
och förstärkt fjäder så slipper du sliret när du kickar och vespan blir mer lättstartad.
Finns att köpa bl.a på EMScooters i Göteborg
- Rak SAE30 ska det vara till alla manuellt växlade Vespa i växellådan.
- SAE90 i Lambretta, dock kan det vara SAE30 i tidiga Lambrettamodeller.
Här har du ett tips på hur man byter olja i växellådan
- I soppatanken ska du blanda tvåtaktsolja. Mackolja funkar bra om du kör orginal. Har du
trimmat din motor så ska du ha finolja. Top of the line är Castrols helsyntetiska TTS-olja. Den
är dyr men är du medlem i Mondo så har du fin-fin rabatt på ”Motor Wallin” på Aspholmen.
Ex. Mekonomen tar 205 kronor för Castrololjan, Motor Wallin tar 124 inkl rabatt.
Tänk på att mineraloljan ger en sotigare motor med större risk för loppa på stiftet.
Sytetoljan smörjer bättre och gör att motorn slits mindre.
- Oktantal är ett mått på ett bränsles förmåga att motstå temperatur och tryck.
I en orinalmotor fyller du på med 95% och kör du trim blir det 98% oktan.
Det absolut bästa sättet att få flong i en gammal Vespa är att sätta i en modernare
motor. En motor från P/PX 125-200 -serien funkar bra till alla largeframevespor.
Här hittar du Calles fina kopplingsschema för en PXmotor in i ett classic-chassie.
Ett enklare och billigare alternativ att få sprutt i touringen-sprinten-GL-och PX 125 är att
peta in en större cylle. Tex en Malossi 166 eller Polini 177. Instruktion här.
Från att ha gjort ca 80 gör din scooter plötsligt 100 kusar, får högre komp och blir mycket
starkare. Ett avstämt avgassystem rekomenderas starkt här för att få ovan effekt.
- I cylindern löper kolven upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner
upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner
upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner
upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner
upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner upp och ner och upp och ner och upp och ner och upp och ner med en jävla fart. Var rädd om din motor, använd bra olja.