Jag tänkte visa lite bilder på renovering/modifiering/montering av en VNL motor, alltså en Sprint 125:a. Jag hade tidigare ett DR 177cc kit monterat på Touringen, men i och med att den endast är 3 växlad så blev den jävligt varvig och halva kroppen domnade bort av vibrationerna. Denna motorn är 4 växlad med något lägre utväxling än en Vespa Sprint 150. Detta plus kolven och cylindervolymen är f.ö. det enda som skiljer dom åt.

 Jag tvättade alla motordelar i bensin, blåste rent med tryckluft och oljade/fettade in. Motorn hade inte gått långt så det mesta var i finfint skick. Växelkorset var rejält slitet dock så det byttes, samt alla packboxar, kickstoppgummin. Lagrena såg fina ut och efter nogrann inspektion beslöt jag att behålla dom.

I och med att jag ju tänkte slänga på DR-kitet så kapade jag upp veven 10mm i bakkant.

vnl2m-01

vnl2m-02



Tog upp en tredje spolport till cylindern.

vnl2m-03

..Samt tog upp insuget. Eftersom motorn inskaffades i molekyler så var en inventering nödvändig. Ett par brickor och 3 skruv till skyddsplåten till bromstrumman var det enda som fattades till motorn. Ganska bra alltså.

 Montering montering..

vnl2m-04

Detta blev en litet spontanprojekt, så jag hade ej en enda packning hemma. Stack och fixade 0,40 mm packningsmaterial och värmetåligt packningssilikon. Det tog en rimlig timma tror jag att få till en packning till blocket.

vnl2m-05

Packningssilikonet kladdades på innan packningen fixerades vid montering. Även den andra blockhalvan fick sig en dos.

vnl2m-06 

Slutresultatet blev en VNL2M 177 som snart sitter i Touringen tillsammans med 12V brytarlös tändning.

vnl2m-07

vnl2m-08



  1. Don Eduardo 10:36, 15 Jun 2021

    Snabba ryck! Härligt Tropic.
    Ska bli spännande att se resultatet.
    Gick det bra med växelkorset?

  2. Mike Tropic 10:45, 15 Jun 2021

    Japp, tur att du hade ett, man vill ju smida medans järnet är varmt som sme’n gör


Du måste logga in för att kommentera.