I Lördags kom hon hem, nybesiktigad med blanka papper. Min efterlängtade Lambretta LI 150 från 1962.

X-tra kul är att just en LI 150 var min första scooter i början på 80-talet. Den inhandlades för 1500 pesetas i Lillkyrka utanför Örebro. Den var blå och vit och jag putsade på den hela kvällarna med The Whos Quadrophenia snurrandes på skivtallriken.
Detta var alltså 1982.

Vad tror ni jag har gjort idag, ju putsat och autosolat hela dagen, med The Whos Quadrophenia i bakgrunden.
Det känns som jag har utvecklats och mognat enormt sen 1982.

Min första LI sålda jag i slutet på 80-talet för 3000 kr, varför kommer jag faktiskt inte ihåg, eller rättare sagt det har jag förträngt, en historia jag inte vill höra pratas om…….

Men nu är hon hemma igen, dock inte samma Lammy men en likadan.
Förra ägaren heter Maj, hon köpte den ny 1962, nypriset var då 2960 kr, hon hade kvar köpekontraktet, hojen har rullat drygt 700 mil sen 62, alltså drygt 17 mil om året.

rsz_li_003

rsz_li_007

rsz_li_009

rsz_li_011

rsz_li_001

POW Tack Maj.



  1. Claes 17:14, 18 Okt 2009

    Jisses, vad snygg hon är. Grattis! Fortsätt kör 17 mil om året, så har den bara gått 1.400 mil år 2056.

  2. Don Eduardo 11:48, 19 Okt 2009

    Grattis till ett italienskt fullblod Cpt. Morgan!

    LI 150 ska ju vara fin-fin att trimma med Mugello eller
    ännu hårdare Imola.
    Fast en orginalmotor på knappa 800 mil skulle nog
    jag låta vara som den är, ev sätta på en pipa typ
    Clubman eller ScootRS. Dekaltrim ett måste.

  3. Murre 14:36, 19 Okt 2009

    Dekaltrimmet är redan ordnat och ligger just nu som hyllvärmare ;)


Du måste logga in för att kommentera.